söndag 2 november 2008

Bokhelg?

Tja...
Jag satt och skrev uppsats på fredagen och lyckades glömma att det var en helg på väg och att biblioteket stänger tidigare... Fem minuter över klockan tre stod jag med kalla öron och snopen min utanför biblioteket och insåg att jag inte skulle kunna låna några böcker...
I det skedet var det lite svårt att hålla humöret uppe, men jag tänkte att jag trots allt skulle köpa ingredienser till bokhelgssmörgåsar och istället läsa lite böcker jag hade hemma.
Så jag susar till affären och kommer hem med fel senap, som inte var god alls.
Där måste jag erkänna att humöret var långt nere på minus.

Men så hittade jag ett jättemysigt täcke i ett skåp och klädde det med mitt Pippi Långstrumplakan, drack två varma koppar té och åt tre äckliga ostsmörgåsar, parkerade mig under täcket och läste klart Döden och pingvinen av Andrej Kurkov. Där någonstans blev humöret bättre och så läste jag Thud av Terry Pratchett och började känna mig än mer harmonisk.

Idag har jag varit på stick-café och skrivit klart den sista uppsatsen för den här läsperioden. Skönt.

Så nu ska det bli bokmåndag och tisdag istället. Imorgon ska jag låna böcker (och äta fler äckliga ostsmörgåsar med dum senap) .

1 kommentar:

Marias stickning och läsning sa...

Bokhelg låter som en bra maria-ig idé att ta efter. Det är verkligen härligt att gå på biblioteket och låna en hög böcker och sen komma hem och läsa och bläddra lite här och där. På liknande sätt är det trevligt att besöka en bra garnaffär och hitta nya uppslag till stickningar